keskiviikko 14. maaliskuuta 2018

Paluumatka Machu Picchulta

Melko väsyneenä ja hikisenä palattiin alas Machu Picchulta ja minut alkoi vallata pieni haikeus. Yleensähän haluan palata mieluisiin kohteisiin mutta Machu Picchu oli meille kerran elämässä kohde ja en ajatellut että sinne uudelleen menisi.  Niin hurmaava/ihastuttava kuin olikin, matka vaati paljon tunteja tietokoneella, järjestämistä, suunnittelua ja miettimistä.

Alas saavuttuamme suuntasimme heti syömään, ruokapaikkojahan Aquas Calientes on pulollaan tai niin pullollaan kuin pieni kylä voi olla. Syömisen jälkeen menimme ranskalaiseen kahvilaan cappuccinoille.  Kahvilan omistaja toivotti meidät lämpöisesti tervetulleeksi ja kiinnitti huomionsa minun kasvoihin. Hitusen olivat kärähtäneet vuoristossa eli kannattaa muistaa aurinkovoide kunnon kertoimilla (paloin kertoimista huolimatta). Omistaja toi  kylmää tuoretta aloeVeraa, jota sitten hieroin palaneisiin kohtiin ja se helpotti nopeasti.  Kahvittelun jälkeen mentiin hotelille jossa reput olivat säilytyksessä. Sitten paluujunaan ja kohti Ollantaytamboa. Osahan jää lepäämään Aquas Calientesiin Machu Picchulta laskeutumisen jälkeen.
Nämä reppujen pidemmät säilytykset eivät maksaneet ylimäärästä vaikka esimerkiksi Ollantaytambossa ne olivat yli vuorokauden. Kannattaa selvittää etukäteen vaatiiko hotelli niistä lisähintaa.

Tuoretta Aloe Veraa

Ollantaytambossa olimme taas yhden yön Kamma guesthousessa. Isommat matkatavarat odottivat meitä siellä. Olipahan ihana päästä pesulle pitkän päivän jälkeen. Olimmekin tuona yönä ainoat vieraat vierasmajassa.
Seuraava aamuna kävimme Ollantaytambon markkinoilla ja ihan vaan aamukävelyllä. Jos pitää valita mieluisin kylä näistä joissa vierailimme niin se on ehdottomasti Ollantaytambo.

***Seuraavaksi Cuscoon***

Kuljettaja pysähteli jotta päästiin nauttimaan maisemista sekä kuvailemaan. Tässä on Cuscon kaupunki 3500metrin korkeudessa.

Cusco jännitti minua aika tavalla koska se sijaitsee n. 3500 metrin korkeudessa ja vuoristotaudin oireet tulevat täällä tutuksi jos ei vielä aiemmin ole tullut.
Minullehan  vuoristotaudin oireet iskivät jo 2800 metrissä Ollantaytambossa. Oli todella ahdistavaa ja paniikinomaista kun happi ei meinaa millään kulkea. Ja koska happi ei kulje, ei nukkuakaan pysty, joten valvoin yhden yön. Rinnassa oli painostava olo ja sormet puutuivat nivelistä päähän. Tosi pelottavaa. Oireet helpottivat heti kun menimme 500 metriä alemmas.

Vuoristomaisemat Ollantaytambo-Cusco välillä, andien suojissa ovat niin henkeäsalpaavan kauniit. Vihreitä peltoja, vuoristojärvi, sininen taivas, pieniä kyliä ja perulaisia ihmisiä kävelemässä tienvierustaa, ihmisten koteja tien varrella. Aivan mahtavaa katseltavaa. Ei voisi rentoutuneemmaksi itseään tuntea, katsella ulos auton ikkunasta, oli helppo keskittyä ihastelemaan ohi viliseviä maisemia.

'

Cuscossa hotelliksi olimme valinneet Casa San blas Boutigue hotel, noin parin sadan metrin päässä Plaza de armas keskusaukiosta.
Ensinnäkin hotellista,  se oli kovin luontoystävällinen,  ei juurikaan mitään muovista. Roskiksissa olivat paperipussit, lasiset juomapullot joita voi täyttää respassa juomavedellä, shampoot ja hoitoaineet luontoystävällisiä. Erittäin hyvä hotelli ja keskeisellä sijainnilla. Aamupala oli kaikissa yöpymistämme hotelleista oikein hyvä kuten taisin jo mainitakin. Aamupaloilla oli runsaasti hedelmiä sekä avokadoa.

Cuscon vanhakaupunki on älyttömän kaunis. Olin lukenut  kehuja Cuscosta ja sen kauneudesta.  Talot, värit, kadut... Jos olet käynyt Kolumbiassa, tässä on jotain samaa kuin esim. Cartagenassa. Ainoa huono puoli nyt sitten oli hapensaanti. Oltiin 3,5 kilometrin korkeudessa joten liikkuminen oli suurempi urheilusuoritus kuin kuvitella saattaa. Ja koko ajan piti huokailla ja "haukata" happea. Hampaiden pesussa sekä sukkien laitossa hengästyi. Puolisoni oli säästynyt vuoristotaudinoireilta mutta ensimmäisen yön aikana oireet oli häneenkin iskeneet. Hän oli istunut melkein koko yön koska makuulla ei voinut olla, vatsaan sattui ja olo oli kovin heikko.
Niin paljon kuin olisin halunnut kierrellä ja katsella, niin kaikista parasta on lepo ja hyvä nesteytys. Kävimme lähikahvilassa kaksi kertaa nauttimassa French toastit ja cappuccinot sekä lähiravintolassa maistamassa alpakkaa ja jo aiemmin ihastumaamme chevicheen. Chevichessä kala on taimenta.

Cheviche
Alpakka maistui naudalle

Cuscossa kannattaa kuitenkin kaikista sivummaisia kujia varoja koska täällä ryöstöt ovat "arkipäivää".  Taksin suhteen kannattaa myöskin noudattaa varovaisuutta, hotellin järjestämät kuljetukset/tilaamat taksit sekä collectivot ovat ok. Hinta kannattaa selvittää etukäteen.
Tapamme mukaan emme myöhään iltaisin missään liikkuneet. On ihana herätä aikaisin aamulla ja olla liikkeellä varhain ja sitten taas illasta mennä ajoissa nukkumaan.

Jack`s Cafe oli tripadvisorissa keulilla. Ihan hitsin hyvät cappuccinot, smoothiet + muut herkut.

Jos menet Cuscoon, suosittelen piipahtamaan.

Viihtyisä paikka ja tarjoilijat mukavia.

Tällaista ei ole montaa kertaa reissuilla käynyt,  kävimme nimittäin Cuscossa Mc Donaldsissa. Mäkkäri on päässyt Cuscon keskusaukiolle sillä ehdolla että sen mainokset eivät mitenkään näy vanhankaupungin laidalla. Hyvinhän tuo oli "upotettu" sinne eikä sitä osannut katseella hakea, jos ei tiennyt sijaintia. Myöskin starbucks-kahvila oli päässyt aukion laidalle samoin ehdoin, ei suuria mainoksia. Jack`s Cafesta hullaantuneena, ei starbucksiin tarvinnut pysähtyä.

Cuscossa tosiaan vietettiin 3 päivää. Tuliaiset kannattaa ostaa täältä. Me satuimme kivaan putiikkiin keskusaukion laidalla, myyjänä oli vanha herra joka antoi meidän rauhassa tutkia ja katsella vaatteita. Ei tyrkyttänyt mitään, kertoi hinnan kun sitä kysyimme. Tästä putiikista lähtikin kassillinen vaatetta mukaamme. Sain haaveilemani alpakan neuletakin (itseasiassa kaksi niitä), machu picchu t-paitoja 3 kpl, pipon ym.
Päiviä oli pakko viettää rauhallisesti, emmekä minnekään pidemälle lähteneet. Ihan vain vanhan kaupungin alueella käpsyttelyä ja rakennusten ja katujen ihastelua. Omalla tavallaan salaperäinen, upea kaupunki.

Käytiin myöskin supermarketissa. Täällä kotisuomessa minulla on käytössä macajauhe. Maca on perulainen juurikasvi,käytän sitä urheillessa palautumiseen. Se myöskin tasottaa todella hyvin hormonitoimintaa ja tuntuu että mieli pysyy rauhallisena. Olo on tasainen vaikka ympärillä on tapahtunut jos jonkinlaista. Se on myöskin tukenut hiustenkasvua, joten tämä macajauhe oli hakusessa ja löytyihän sitä ihan parilla eurolla/250grammaa.

Cuscossa on paljon kulkukoiria ja sattuipa meille sellainenkin tapahtuma että yksi karvaturri vähänkuin lyöttäytyi meidän seuraan. Aluksi ei tullut kiinnitettyä siihen huomiota mutta tovin kuluttua huomasin että se oli jo hetken matkaa kulkenut kanssamme. Välillä se meni 3 metriä edeltä ja jos pysähdyimme, sekin pysähtyi. Välillä se taas meni pikkusen nopeampaa mutta jäikin meitä odottamaan, odotti niin kauan että sitten yhdessä, vierekkäin jatkettiin matkaa. Häkellyin! Minähän en ole koirien innokas fani mutta en myöskään niiden vihaajakaan.  Olimme aivan hotellin vieressä ja aloin entistä enemmän kiinnittää huomiota että mitäs tässä nyt on meneillään. Me käännymme hotellin pihaan, niin kääntyy tämä koirakin. Minä jään puolisostani vähän taaemmaksi, koira käy puolisoni luona ja kohta tulee "hakemaan" minut että tulehan jo, olemme samaa porukkaa. Tunteethan siinä alkoivat nousta pintaan kun koira olisi tullut hotelliin kanssamme. Lopulta minun piti mennä nopeasti hotellin lasiovista sisään ja arvatkaa tuliko koira rappuselle, aivan ovien taakse katsomaan meidän perään. Siinä me sitten jätimme hyvästit, lasiovi välissämme. Oli todella vaikeat askeleet huoneeseen. Olisi tehnyt mieli ottaa se musta karvaturri huoneeseen, pestä puhtaaksi, antaa ruokaa ja tehdä pehmoinen peti.
Ajattelinkin että mitä jos se odottaa meitä siellä kun taas lähdemme ulos mutta luojan kiitos ei!
Myöhemmin näin sen koiraporukassa aukiolla eikä se meitä huomannut. Otin siitä karvaturrista kuvia mutta ne oli pakko poistaa arkistoista.