sunnuntai 28. tammikuuta 2018

NEW YORK

Pitkästä aikaa Hei ja Onnellista Uutta Vuotta 2018!!

Tulimme juuri viikon mittaiselta New Yorkin lomalta. Ehdoton lempikaupunkini. Tämä oli kolmas kertani New Yorkissa, joten kiertelytahti ei ollut niin kovaa kuin ensimmäisellä kerralla.
Yhden päivän voi kuluttaa jo pelkästään suuren kaupungin vilskettä seuraten.
New Yorkin keltaiset taksit, jotka suurien rakennusten välisillä kaduilla pyyhältävät ja nappaavat kyytiinsä turistin tai paikallisen joka heilauttaa kättään ylös. Yllätyin miten skarppina taksikuskit ovat bongatessaan kyytiä vailla olevan ihmisen tungoksesta. Vaikka olen kolme kertaa lomaillut New Yorkissa, en ole vielä kertaakaan taksin kyytiä kokenut.

Matkoihin/siirtymisiin saa aikaa varata jonkin verran mutta tällä kolmannella kerralla ei ollut tarkoitus päästä tutkimaan jotakin paikkaa mahdollisimman nopeasti, joten metron lisäksi ajelimme bussilla ja katselimme maisemia sen kyydistä, kiireettömästi.

Hotelli sijaitsi tällä kertaa Long Island Cityssä.

Odotin kovasti miltä näyttäisi talvinen New York mutta talvesta ei ollut tietoakaan. Lämpötila oli +3 - +10 astetta ja aurinko paistoi siniseltä taivaalta. Superkivat ilmat sattui kohdallemme ja itseasiassa näin oli parempi.

Ensimmäisenä aamuna suuntasimme bussilla Roosewelt Island Tramway:lle, joka oli valokuvauksen kannalta loistovalinta.  Instagramissani Travel_with_namistelija on videopätkää kyseiseltä "ajelulta". Sillä pääsi East Riverin ylitse manhattanille ja takaisin. Julkisenliikenteenlipulla pääsi kyytiin. Kannattaa käydä ajelulla, tätä ei kuitenkaan ole tehty pelkästään turisteille vaan  se on myöskin paikallisille joen ylitykseen, silti mielestäni oiva paikka kokea näköalojen suhteen.
Kannattaa  ostaa 7 vuorokauden julkisenliikenteen lippu vaikka olisit vähemmänkin aikaa kuin viikon. Se kyllä todella maksaa itsensä takaisin eikä aikaa ja vaivaa kulu aina lippujen ostamiseen. Lippu maksoi viikoksi 28 euroa.

Toisena päivänä menimme Brooklyn Brewerylle maistelemaan sen eri oluita. Siellä järjestetään ilmaisia kierroksia joten pitihän sellaiselle osallistua. Tuli nähtyä läheltä millaisin välinein ja millaisissa tankeissa olutta pannaan (!) Joo o. Suosittelen lämpimästi oluen ystäville. Sisään mennessä ostat poletteja, joilla oluesi maksat. Oluen voit myöskin ottaa kierrokselle mukaan. Täällä ei kuitenkaan mitään ilmaisia maistiaisia saa, joten ne mielessä ei panimolle kannata suunnata.

Kolmantena aamuna heräsimme hieman ennen klo 5 ja tällä kertaa suunnaksi otettiin Brooklyn Bridge ja auringonnousu. Vaikka aamulla hieman silmiä siristeli, oli tuo yksi kauneimmista auringonnousuista joita olen nähnyt. Ja vielä kun olen edellisinä reissuilla ollut sillalla aikaan jolloin se on melkolailla täynnä turisteja sekä juoksevia ja pyöräileviä paikallisia, niin nyt klo 6-7 aikaan olimme aluksi kahdestaan siellä ja hetken kuluttua siellä oli pari muutakin aamuvirkkua.  Onnistut saamaan huikeita kuvia kun suuntaat sillalle aikaisin aamulla. En tiedä vaikuttiko talvi-aika sillan hiljaisuuteen, olettaisin että lämpöisinä kesäaamuina tuo silta on jo melkolailla vilkas.

Samalla myöskin olimme aamukävelyllä Brooklynissa. Uninen Brooklyn oli rauhallisen kiltti meitä kohtaan ja todella kaunis. Tämän aamukävelyn perusteella päätimme että seuraavan kerran otamme hotellin sieltä.

Neljäntenä päivänä hyppäsimme NYC ferryn kyytiin joka on reittiliikenteessä. Tuosta linkistä saat lisätietoa. https://www.ferry.nyc/routes-and-schedules/    Minä Brooklyn Bridge fanina sain kuvattua siltaa joelta mutta myöskin sillan takana oleva Manhattan pääsi kauniina kuviini.  Ja tällä lautalla pääset kätevästi lähelle Brooklynin Brewerya, satamasta on pieni kävelymatka.

Päiviimme mahtui paljon kävelyä kuten aina. Välimatkoihin saa välillä kulumaan aikaa ja metrossakin näkee jos jonkinlaista kulkijaa. Kuitenkin New York oli taas meille turvallinen. Aamu kuuden metrot olivat vielä kodittomien nukkumapaikkoja.
Vietimme aikaa Times Squarella, menimme toista kertaa Top Of The Rockin näköalatasanteelle mutta nyt teimme sen auringonlaskun aikaan. Liput varasimme edellisenä päivänä netistä, sen voin lämmöllä suositella mikäli haluat välttää isommat jonot lippukassalla. Central parkissa kävimme kävelyllä kuten myöskin jo aiemmin kerroin aamukävelystä nukkuvassa Brooklynissa. Flatiron Building, WTC ja kaupungin ihastelua pitkin New Yorkin katuja.

Kävimme testaamassa Shake Shackin kehutut hampurilaiset. Jonot olivat hirmuiset ja vaikka pöytiä oli paljon, oli istumapaikat kiven takana. Eikä se hamppari huonoa ollut eikä maistunut "tehtaalle" vaan maistui mehevän mehuisalle ja tuoreelle. Kannatti jonottaa!!

Manhattanilla lomaillessa vakipaikkani on myöskin shoppailijan paratiisi Century 21. Edulliseen hintaan mm. Calvin Kleinin alusvaatteita. Kerroksia on monia, miehille ja naisille omansa. Olen aiemminkin kirjoittanut shoppailusta New Yorkissa ja taidan nytkin tehdä siitä ihan oman postauksen.

Flatiron Building oli kauan sitten New Yorkin korkein rakennus. Se on 87 metriä korkea, 22 kerroksinen ja kapeimmalta kohdaltaan 2 metriä leveä.

Lennot meillä oli nyt ensimmäistä kertaa Icelandairilla, tunnin vaihto Islannissa... mutta siinäpä kävi niin että lähtöpäivänä 4 tuntia ennen lentoa Icelandair perui meidän lennon. Voi sitä fiilistä kun sähköpostiin kilahti peruutus. Ei voi olla totta, tätä reissua oli odotettu monta kuukautta. Iloksihan tuo kuitenkin vaihtui, nimittäin muutaman minuutin kuluttua tuli sähköpostiin uudet liput. Icelandair oli järjestänyt meidät Finnairin suoralle lennolla New Yorkiin!!! Hyvin nopeasti alakuloisuus vaihtui iloksi. Ja tämä vaihtoehto oli paljon parempi kuin se alkuperäinen. Kaiken lisäksi olimme 3 tuntia aiemmin perillä. Joten täydet pisteet Icelandairille, huippuhyvin toimittu.

New yorkin päässä kuluu yleensä paljon aikaa maahantulomuodollisuuksissa mutta tällä kerralla olimme kentältä ulkona noin puolessa tunnissa.

Paluumatkalla kaikki sujui aikataulujen mukaisesti.

Videota Top of The Rockin näköalatasanteelta sekä talvisesta Central Parkista:

Instagramistani Travel_with_namistelija pääset näkemään reissukuviani, joten lämpimästi tervetuloa seuraajakseni <3

Nicola kirjoitti...

Avartava teksti ja kauniit kuvat. Itse haluaisin mm jouluna nähdä New Yorkin. Matkailu on itsellenikin intohimo. :)

Namistelija kirjoitti...

Kiitos Nicola. Jouluinen,pienen lumipeitteen alla oleva New York olisi varmasti ihana ja täynnä joulun tunnelmaa.
Minulla on jatkuva matkakuume päällä :)