keskiviikko 21. kesäkuuta 2017

Rooma

Kesäinen Rooma on täynnä turisteja ja helteinen + 34 lämpö helli jokaista lihasta.  Kaunis kaupunki ja nähtävää on täälläkin paljon.
Vietimme kesäkuussa Cinque Terren loman jatkot roomassa, lauantai-illasta tiistai-iltaan ja siinä ajassa ehti todella hyvin kiertelemään, lepäilemään ja nautiskelemaan.

Colosseumillakin olimme aamulla heti sen auettua.

Ensimmäiseksi haluan varoittaa taskuvarkaista!! Pidä käsilaukusta hyvä huoli, koska nähtävyydet ja niiden luona olevat ihmismassat vetävät  varkaat puoleensa ja tilaisuuden tullen kun huomiosi on valokuvaamisessa he käyvät joko laukullasi tai taskullasi.
Puolisollani on aina reissuilla turvalompakko, joka laitetaan vyöhön kiinni ja käännetään housun vyötäröstä housun sisään ihoa vasten. (tietysti käytämme myöskin hotellihuoneen safety boxiakin). Siellä turvassa kulkevat pankkikortit, passit tai henkilökortit ja rahat. Kannan laukussani vain puhelinta ja muutamaa kymppiä rahaa. Isommissa väkijoukoissa pidän aina laukustani kiinni ja olen skarppina.

Alkulomasta tullessamme Roomaan, lentokentältä tulimme bussilla keskustaan juna-asemalle. Bussiyhteys on tosi hyvä sekä opasteet kentällä hyvät. Busseja kulkee edes-takaisin noin puolen tunnin välein. Matka maksoi 5 euroa, kun taksi olisi ollut 50euroa joten kovin hyvän säästön siinä sai.
Hotellimme sijaitsi juna-aseman lähellä (terminin alue) ja olimme sijaintiin sekä hotelliin kovin tyytyväisiä. Nähtävyydet olivat hotellistamme kävelymatkan päässä, joskin välillä helteen väsyttäneenä käytimme julkista liikennettä. Metrojen ja bussien käyttö on kätevää.

Ensimmäisen illan kohteena olivat espanjalaiset portaat. Kuten alla olevasta kuvasta näkee, turisteja on kesäkuukausina todella paljon.

espanjalaisten portaiden juurella on veneen muotoinen suihkulähde

Seuraavana aamuna aikaseen suuntasimme Colosseumille. Liput oli ostettu ennakkoon netistä, joten säästyimme isommilta jonoilta.

Aurinko paistoi siniseltä taivaalta
Colosseumin vieressä oleva riemukaari:

Colosseumin lipulla pääsee ilmaiseksi myöskin vieressä olevalle Forum Romanumille (muinaisen Rooman ydinalue jonka ympärille kaupunki kehittyi). Katseltavaa, kuvattavaa ja ihmeteltävää oli todella paljon. Kannattaa laittaa hyvät kengät jalkaan ja lähteä kiertelemään.

Ja tietysti Vatikaani sekä Pietarin kirkko oli nähtävyyksien listalla. Sisään mennessä jonotat läpivalaisuun. Sisäänpääsymaksua ei ole. Tuonne suuntasimme aamulla heti sen auettua, jolloin vältimme ruuhkat ja olihan se ihana kuvata kirkkoa kun turisteja ei vielä ollut joka paikka pullollaan.
Pietarin kirkkoon pitää olla olkapäät ja sääret peitettynä.

Fontana Di Trevi: suihkulähde. Käy heittämässä kolikko suihkulähteeseen. Kolikot kerätään punaiselle ristille. Suihkulähteitä on paljon Roomassa.

Pantheon, kaikkien jumalten temppeli. Sisällä on suuri 43 metriä halkasijaltaan oleva kupoli ja siinä reikä, josta päivän säteet pääsevät sisään kuten myös sateella vesipisarat :)

Ravintolasuosituksia roomaan:

Alessio ravintola löytyy juna-aseman läheltä, via del Viminale 2/g.
Erittäin hyvä palvelu sekä erittäin hyvät ruuat. Alkupalaksi parmankinkkua (yllätys) ja pääruuaksi mehukasta pastaa!! Jälkiruokaa ei enää jaksanut testata.

Ostan jokaiseen reissuun pienen matkaoppaan mutta emme ole ikinä huomioineet oppaan ravintolavinkkejä. Nyt kuitenkin päätimme kokeilla, eikä pettymystä tullut. Ravintola oli heti auettuaan täynnä ja pizza oli loistavaa.
Tähän mennessä olemme tutkineet ruokasuositukset tripadvisorin mukaan, sekä minulla on tapana lukea blogeja, joten saatan sieltä bongata jonkun kokeilemisen arvoisen paikan. Tämä oppaan suosittelema ravintola oli positiivinen yllätys. Da baffetto, via del Governo Vecchio 114 (ei luottokortteja eikä pöytävarauksia)

Lempipizzani tonnikala sipuli. Kastike pohjan päällä on niin mehukas ja hyvä että italialaiset pizzat
eivät juurikaan täytteitä tarvitse.

Juna-aseman sivulta löytyy mielettömän hyvä focaccia paikka. Haimme siitä sattumalta leipäset ennenkuin suuntasimme junaan ja kohti Cinque Terreä ja palattuamme kävimme vielä syömässä toiset.
Focaccia on italialaista leipää, sen päällä on mausteita sekä erilaisia ruoka-aineita. Paras leipä minun mieleeni oli tomaattikastikkeella sekä basilikalla.  Ihan älyttömän hyvää. Tätä pitää ehdottomasti kokeilla myöskin kotona.

Kävihän pikkumokakin, joten kannattaa olla tarkkana. Roomassa nähtävyyksien lähellä olevat ravintolat ovat kalliita tai kannattaa tutkia hinnat etukäteen. Minulle iski kävellessämme nuutuminen ja sanoin puolisolle että nyt pitää päästä istumaan hetkeksi ja juomaan jotakin. Menimme heti ensimmäiseen paikkaan joka vastaan tuli. Puoliso kyllä sanoi että otetaanko juomat mukaan koska hinta on tuolloin halvempi. Minä taas halusin hetkeksi istumaan. Tilasimme 2 pulloa vettä ja 2 kokista, näiden juomien hinnaksi tuli 15 euroa!!! Toki hätä oli pienoinen mutta ennemmin olisin mennyt istumaan jonnekin kadulle ja juonut juomani siinä kuin että tuohon 15 euron hintaan siinä mikä nyt lie, oliko ravintola vaiko kahvila. Huh :)

Campo dei fiorin torilla kannattaa piipahtaa raikkaalla smoothiella. Kauniin värikkäällä pikkutorilla myydään hedelmiä ja mausteita plus smoothieita. Smoothie maksoi 5 euroa ja siinä oli montaa lajia hedelmiä, päivän vitamiiniannos.

Roomassa oli keskipäivällä miltei tukahduttavan kuuma, joten heräsimme aamulla aikaisin ja kiertelimme nähtävyyksiä. Keskipäivän aikaan menimme hotellille lepäilemään ja siten vältimme tuon kuumimman ajan ja sitten taas lähdimme liikkeelle. Seuraavan kerran kun roomaan menen, menen sinne keväällä tai myöhemmin syksyllä.