sunnuntai 21. toukokuuta 2017

Prahassa toista kertaa!

Tämä kuva on niin kaunis <3

kuva on otettu Kampan alueelta auringonlaskun aikaan

2 vuotta sitten vietimme juhannusta Prahassa ja tykästyin todella kovasti tähän kaupunkiin, olisin heti voinut lähteä uudelleen ja niin ollen se on kulkenut ajatuksissani siitä lähtien.
Viime syksynä norwegianin tarjouslennot huomatessamme, nappasimme meno-paluu lennot hintaan 69e per hlö ja siitä se odotus sitten lähti. Odotus oli pitkä mutta lopussa, matkan ollessa juuri käsillämme se palkittiin. Pakkasinkin jo viikkoa ennen matkaa <3

Hotelliksi valikoitui Hoffmeister, ihastuttavalla sijainnilla ja edulliseen hintaan 50e per hlö per yö.
Huoneistossamme oli keittiö (jota ei käytetty), makuuhuone, pieni olohuone, iso kylpyhuone jossa poreallas. Tuo huoneisto tuntui superihanalle ja taas hotellivalinta meni nappiin. Aamupala kuului myös hintaan ja se oli perushyvä. Hotellin kauniilla sisäpihalla oli ihana nautiskella aamupala mutta kävimme siellä nauttimassa iltacappuccinotkin. (postauksen lopusta löydät kuvia huoneistostamme).
Kaarlen sillalle tästä hotellista oli matkaa n. 400metriä.

Hotelli oli linnan alapuolella joten tien ylitettyämme pääsi heti nousemaan kohti Pyhän Vituksen katedraalia sekä linnan aluetta.  Viime kerralla en päässyt katedraaliin sisälle saakka koska jonot olivat niin pitkät mutta nyt herättyämme ajoissa ja koska kesäsesonki ei vielä ollut vilkkaimmillaan, jonoa ei ollut ja pääsin piipahtamaan sisäpuolella. Lasimaalaukset ovat mahtavia, niin ulkoa kuin sisältä se on mahtava, kaunis ja mielenkiintoinen. Kannattaa siis käydä siellä kuljeskelemassa ja katselemassa.

Linnan alueella käveltyämme otimme suunnan kohti Petrinin kukkulaa. Löysimme  ravintolan puolesta välistä johon pysähdyimme tsekkiläisille olusille, näköala oli mitä kaunein ja minä sain taas kuvata sieluni kyllyydestä. Näköalaravintolasta jatkoimme kohti petrinin kukkulaa. Kyllä siinä hiki virtasi, rappusia oli paljon ja koko ajan suunta ylöspäin. Treenin kannaltahan tuo tuli otettua. Onneksi oli myöskin vesipullo matkassa ja hyvät kengät jalassa.

Kippis, Ihanat <3 Oli muuten mielettömän ihana istua tuolla terassilla
nauttia hyvästä oluesta, rakas puolisoni vierellä ja katsella uskomattoman
kauniita maisemia <3

Pyhän Vituksen katedraalin sisäpuolelta

Petrinin kukkulalle pääsee myöskin köysiradalla. Me kipusimme kävellen ylös ja köysiradalla huristelimme alas.  Lippuja voi ostaa sisältä automaatista mutta siellä käy myöskin julkisen liikenteen lippu.
Kukkulalta löytyy näköalatorni josta pääsee maisemia ihasteleen. Olin kuitenkin jo niin tyytyväinen näkemiini että tuonne torniin ei tarvinnut mennä.

Prahassa on todella paljon kauniita puistoja

köysiradasta

Prahasta minun ykkössuosikkikohteen tekee tunnelma, Vltava joki ja sen laivat, sillat, maisemat, kadut, vanhat talot, romanttisuus, halpa hintataso, hyvä ruoka, tsekkiläinen olut, kukkulat. Joka paikassa kävellessä on nähtävää. Tiivis ja hitsin kaunis kaupunki. Lähden varmasti vielä kolmannen ja neljännen kerran. Ja mikä jottei jos tuuri kävisi, voisin ostaa tuolta pienen asunnon.
Meille sattui vielä hellepäivät joten nautin niin sydämeni kyllyydestä.

Hoffmeister hotellin pieneltä kadulta lähtee kävelytie ylöspäin. Lähdimme sitä kävelemään ja katsomaan mitä löytyy. Kävelimme niin pitkälle kunnes ensimmäisestä risteyksestä käännyimme oikealle. Sieltä löytyi iso puisto (Prahassa on puistoja paljon), jonka oikeaa reunustaa kävelimme ja sieltä löytyi huikea näköalapaikka. Siinä vieressä ravintola. Tuonne näköalapaikalle kannattaa ehdottomasti lähteä, nimittäin olen kaivannut näkymää joissa sillat, Vltavajoki ja koko kaupunki pääsee oikeuksiinsa. Tuolla se on! Otin kartasta kuvan ja sormeni osoittamasta kohdasta se löytyy, vinkiksi sinulle <3

Kävelimme tietysti paljon taas, pysähtelimme olusille ja söimme todella hyvin. Tälläkään kertaa ei Palanda ravintolan hampurilaisateria pettänyt. Hampurilainen suli suuhun! Tästä ravintolasta on monet muutkin bloggarit vinkkailleet. Kolkovna ravintolan liha-annos täytti mahan ja tyytyväiset matkaajat kömpivät iloisina nukkumaan. Aivan huippua!

Kanansiipiä, ribsejä, possun niskaa sekä makkaraa. Tuhti ja erittäin hyvä annos.

Olutta maistelemassa, tsekkiläinen mustikkaolut
oli todella hyvää

Tietysti vuosien aikana hintataso on noussut mutta edelleenkin siellä on edullista. Meidän reissubudjettimme oli 200e ja vaikka kuinka söimme ja joimme ja nautiskelimme kahveista ja jäätelöistä, rahaa kului aivan koko reissulla 160euroa eli se ei per henkilö kovinkaan paljoa ole, 80 euroa.
Mitään pettymystä ei matkan suhteen tullut, ei ravintoloissa eikä missään.

Julkinen liikenne eli metrot, raitiovaunut ja bussit ovat käteviä hyödyntää. Kuvailin ylisöpöjä vanhoja raitiovaunuja. On ihanaa että siellä niitäkin on säilynyt niin paljon ja toivottavasti huoltavat niitä hyvin jotta ne jaksaa porskuttaa ja kuljettaa turisteja ympäri kaupunkia. Hahaa taidan tulla höperöksi noista vanhoista asioista, rakastan niitä <3

Hotel Hoffmeister Praha ja suosituksien kera <3

Tämä käytävä kylpyhuoneeseen on hauska

Kylpyamme on huoneissamme ollut mutta ensimmäistä kertaa oli poreamme :) Mutta hurjan paljon käveltyämme päivän mittaan, kävin illalla nopeasti suihkussa ja kömmin nukkumaan. Joten poreamme jäi testaamatta.  Nautinnot oli jo haettu päivän ja illan aikana muualta kuin poreammeesta.

Käsimatkatavaroilla olimme taas liikkeellä, eikä yhtään turhaa tavaraa mukana. Jes, olen oppinut pakkaamaan :)