tiistai 25. kesäkuuta 2019

Chicago

Teatteri ja sen Chicago kyltti on takuulla kuvatuimpia kohteita.
Chicago sijaitsee Michiganjärven rannalla, Illinoisin osavaltiossa. Matkustimme sinne toukokuun lopulla viikoksi. Postauksen julkaiseminen nyt vaan on hieman kestänyt.

Chicagossa sää saattaa vaihdella kovastikin, sille sopii hyvin nimitys: Windy city.  Talvet ovat kylmiä ja tuulisia. Toukokuun lopulla sää vaihteli helteisestä + 29 asteen aurinkoisesta kelistä + 10 pilviseen ja tuuliseen säähän.
Neljättä kertaa osuimme olemaan jenkeissä  Memorial Day-viikonloppuna. Sen johdosta saimme seurata upeaa paraatia, kaupungissa oli järjestetty erilaisia extratapahtumia ja tällaiselle shoppailuintoilijalle oli myös tarjolla huikeita Memorial Day tarjouksia. Memorial Day oli aikoinaan sodissa kaatuneiden muistopäivä mutta se on muuttunut myöskin kuolleiden läheisten ja ystävien muistopäiväksi. Sitä vietetään aina toukokuun viimeisenä maanantaina.

Memorial Dayn paraati alkamassa ja ihmisiä keräänyi kadun varrelle.

Saavuttuamme Chicagoon ostimme 7 vrk:n liput julkiseen liikenteeseen, hinta 30 euroa. En jaksa reissuilla pelata yksittäisten lippujen kanssa, on paljon kätevämpää ottaa matkakortti pidemmäksi aikaa, eikä haittaa vaikka jonakin päivänä ei korttia käyttäisi.

Chicagossa on myös mukava liikkua kävellen. Nähtävyydet ovat kävellen kierreltävissä joten hyvät tennarit jalkaan ja menoksi. Katseltavaa ja ihasteltavaa on pilvenpiirtäjistä katutaiteeseen. Kaupungista löytyy viihtyisiä terasseja joissa voi olosta ja lomasta nauttia hyvän ruuan ja juoman äärellä. Chicago oli tunnelmaltaan todella viihtyisä ja iloinen kaupunki.

Willis Tower
Willis Tower lasilattia

Ennakkoon oli ostettu liput Willis Toweriin. Se on n. 450metrinen pilvenpiirtäjä ja onneksemme sattui puoli-aurinkoinen päivä joten saatiin ihailla kauniita maisemia. Seuraavana päivänä torni oli koko päivän sumun peitossa.  Uskaltauduin jopa lasilattialle seisoskelemaan. Lasilattialle pääsee jonottamalla, jokainen vuorollaan ja aikaa annetaan 1min per hlö.

The Bean
Aikaero herättää jenkeissä jo neljän/viiden aikaan. Päivään heräiltiin pikkuhiljaa venytellen ja hitaan aamun jälkeen oli mukava suunnata aamukävelylle Millennium parkiin sekä katsomaan siellä olevaa isoa papua = The Bean. Papu peilaa pilvenpiirtäjät kuten myöskin turistinkin, hauska.
Millennium parkissa järjestetään konsertteja ja monenlaista toimintaa,  meidän osuessa paikalle siellä oli juuri alkamassa suosittu aamujumppa. Puistot ovat suosittuja lenkkeilijöille, hengailijoille ja sekä turisteille. Millenium parkin "jättiläis"esiintymislava on kyllä jo itsessään nähtävyys.

Buckinham fountain
Millennium parkista jatkoimme Buckinham fountainille, se on todella suuri ja pulmusistakin tuttu suihkulähde. Talviaikaan suihkulähde on tietysti pois toiminnasta mutta kesäaikaan se suihkuttaa vettä klo 8-22 välisen ajan.

Yritimme pitää loman Chicagossa maltillisena ja muistaa lepäilläkin. Nähtävyydet vetävät meitä molempia puoleensa ja liikkeellä tulee oltua koko päivä. Kun aamusta herää n. 5 aikaan ja on liikkeessä suurimman osan päivästä, ei virta riittäisi enää illalla myöhemmin lähteä minnekään. Todella harvoin lähdemme enää klo 20 jälkeen minnekään, vaan nyt oli jaksettava. Nimittäin Navy pierillä on ilotulitus keskiviikkoisin 21.30 ja lauantaisin 22.15. Se oli ehdottomasti näkemisen arvoinen, yksi hienoimmista ilotulituksista joita olen nähnyt. Myynnissä on myöskin eripituisia risteilyjä katsomaan ilotulitusta järveltä, itse koin että laiturilta oli oikein hyvä katsoa. Laituri-alueelle ei tietystikään ole mitään maksua, kun taas miniristeilyt saattavat olla hintavia.
Navy pier on vanha laivaston koulutusalue/laituri, nykypäivänä siellä on maailmanpyörä, tivoli, tuliaiskauppoja ja ravintoloita. Iltaisin siellä on paljon ihmisiä, iltapäivällä ei niinkään.

Navy pier

Meidän budjettiin sopi loistavasti sightseeing water taxin kyyti Navy pieriltä Willis towerille, sen hinta oli 8 dollaria. Pääsi ihastelemaan rakennuksia water taxin kyydistä. Risteilyissä on valinnanvaraa arkkitehtuuriristeilystä, illallisristeilyyn.

Tiesitkös että Chicago on valittu monta kertaa vuoden urheilukaupungiksi.
Monesti on puheissa ollut elämysretki baseballia katsomaan. Päätimme toteuttaa sen tällä reissulla. Tunnelmaa latisti  kylmä keli joten kannattaa varautua lämpöisellä takilla. Jahka peli alkoi ja fanit innostuivat pääsi itsekin hyvään fiilikseen. Monista asioista tulee luotua itselleen tietty mielikuva. Baseball, mikä mielikuva siitä minulle syntyi. No tietysti peli itsessään mutta myöskin innostus ja nautiskelu katsomossa + fanituotteet.  Me suunnattiin Chicago Cupsin kauppaan, minulle lippis ja aviomiehelle paita, sen jälkeen areenalle. Katsomoon mukaan hodari sekä olut. Täytyy kyllä sanoa että kun aloin keskittyä peliin niin tykästyin.

Jos  kaupunkiloman ohella kiinnostaisi löhöily rannalla niin täällä sekin onnistuu. Chicagosta löytyy tosiaan kilometrejä hiekkarantaa. Se mikä minulta jäi tekemättä oli pyörän vuokraus, olin suunnitellut ja haaveillut tutustuvani  Chicagon ympäristöön ajelemalla hiekkarannan vieressä menevää pyörätietä mutta yksinkertaisesti aika ei riitä kaikkeen. Mutta pääsin kuitenkin piipahtamaan rannalla. Jos haaveilee rantalomasta chicagossa, olettaisin  tarvitsevan hieman tuuriakin:  "windy city" ja kelit vaihtuu.

Chicago on kaunis ja puhdas kaupunki. Siellä on helppo ja turvallinen liikkua. Lentokenttäkyyteihin käytimme tällä kertaa taksia, yhdensuuntaisen kyydin hinta oli n. 40dollaria. Alustavissa suunnitelmissa meillä oli aikomus vuokrata auto pariksi päiväksi. Jos vuokraat auton, kannattaa hotelli ottaa sivummalta koska keskustan alueella ei juurikaan parkkipaikkoja ole.

kuva on omasta instagramistani, tarinoiden
puolelta.

Kerrottavaa olisi vielä ruuasta sekä ostoksista, joten niistä teen pienen postauksen myöhemmin.
Instagramista Travel_with_namistelija löydät paljon tallennettuja tarinoita reissulta ja tervetuloa seuraajakseni.
Jos olet lueskellut blogiani pidempään olet varmasti huomannut miten en koskaan kerro esimerkiksi käymiemme nähtävyyksien historista. Mielestäni sitä tietoa löytää niin paljon netistä. Olen päättänyt että kerron jutuissani vain mitä olemme tehneet ja nähneet plus saatan heittää vinkkiä.

Lukijoita blogilla alkaa olemaan minulle hurja määrä joten ihanaa kun olet tämän löytänyt ja toivottavasti pysyt matkassa mukana <3 kiitos <3