maanantai 1. huhtikuuta 2019

Bilbao

Bilbao sijaitsee Baskimaalla, se on sopivan kokoinen n. 350 000 asukkaan rauhallinen kaupunki. Kaupungin lävitse virtaa Nerviònjoki.  Bilbaossa kannattaa liikkua kävellen ja reissulle kannattaa varata hyvät kävelykengät. Ruoka on kehuttua ja kulinaristeja täällä hemmotellaan. Guggenheim on tuonut kaupunkiin paljon turisteja.

Miniloma maaliskuisessa Bilbaossa.
Viime syksynä bongattiin edulliset lennot Bilbaoon, se oli pyörinyt puolisoni mielessä pitkään. Varasimme minireissuun neljä päivää, maanantaista torstaihin. Lähtöpäivän ollessa käsillä, minä jouduin kolariin mutta sain lääkäriltä luvan lähteä reissuun.

Meillä oli Lufthansan lennot, nopea koneen vaihto Saksassa. Tykkäsin lentoaikataulusta, aikainen aamulento ja perillä Bilbaossa oltiin klo 11 aikaan. Siinä oli lähes koko päivä aikaa nautiskella. Paluulento lähti n. klo 11.30 aikaan joten päivä ei mennyt kytistellessä kelloa, vaan aamupalan jälkeen suunnattiin lentoasemalle ja kotia kohti.

Lentokenttäbussilla matka keskustaan kesti noin 20min. Usein lentokenttäbussit pysähtelevät melko paljon mutta tämä bussi pyyhälsi näppärästi suoraan keskustaan ja pysähtyi keskustan alueella vain parisen kertaa. Tuossa olisi ideaa monen kaupungin lentokenttäbussille, ei pysähtelyjä muutaman minuutin välein vaan suorilla keskustaan.

Olen aina tykännyt Espanjasta ja se on yksi suosikeistani. Sinne on helppo mennä ja siellä on helppo olla. Kaupungit ovat kauniita ja ihmiset ystävällisiä.
Lämpötila oli hieman epävakainen + 12 - +20 astetta. Yksi päivä oli aurinkoinen, silloin tepastelin pitkin kaupunkia neuletakki päällä, se oli ihanaa. Voi kumpa tänne suomeenkin saataisiin pian lämmin kevät. Minilomalle osui niin sadekuuroja kuin aurinkoa. Sateenvarjo ei ollut turhaa mukana.

Guggenheim-museota pääsi ihastelemaan jo lentokenttäbussin ikkunasta bussin ylittäessä Nervionjoen. Guggenheim toivottaa turistit tervetulleeksi kaupunkiin. Myöhemmin tutustuimme siihen ulkopuolelta. Ulkopuolella oli paljon katseltavaa, museon muodot, teräshämähäkki ja tietysti kukkasin koristeltu koira.

Oi pintxos, Bilbao pintxojen mekka.
Pintxot ovat todella herkullisia suupaloja. Patongin tai pienen leivän palan päälle on kasattu jos jonkinlaista herkkua mm. lohta/erilaisia kaloja, paprikaa, raputahnaa, kinkkua, kananmunaa... mitä vain pintxos-kokilla on mieleen tullut. Kuvat kertokoon enemmän.
Pintxot ovat laitettu baaritiskille niin kutsuvan kauniisti esille että minä en ainakaan voinut ohittaa noita paikkoja. Kolarin takia piti ottaa rauhallisemmin joten meidät löysi istumasta baaritiskiltä, mehukkaan kauniit pintxot nenun edessä.
Joissakin baareissa ostaessaan oluen ym. juoman, hintaan kuuluu 1 kpl pintxoja. Joissakin baareissa taas juoman lisäksi maksettiin pintxosta 1-3euroa.
Tällä hetkellä Bilbao on minulle pintxojen mekka mutta sain vinkkiä että San Sebastian olisi hyvä kilpailija tälle nimikkeelleni.

Vinkkinä, kannattaa mennä Calle LEDESMA kalea (kadulle) Bilbaon keskustassa ja löydät nuo ihanat Pintxos-baarit joista kuvani ovat. Eikä kuvat valehtele, pintxot ovat yhtä hyviä kuin kuvat antaa ymmärtää.

Bilbaosta saa hyvän käsityksen kun menee funicularilla Artxanda kukkulalle.
Kukkulalta on kauniit näkymät, kesäkuukausina pakkaisin sinne piknik-eväät mukaan.

Bilbao bizkaia card--10e/24h, sai matkustaa myöskin lähialueilla. Kortin voi ostaa ainoastaan Bilbao tourist officesta.

Vizcayan silta
Silta itsessään ei herätä huomiotani, vaikka siltafani olenkin mutta siinä 8 min välein kulkeva gondoli on hieman erikoinen. Sen kyytiin menee muutama auto sekä ihmisiä. Gondoli roikkuu vaijerien varassa ja kulkee Nervion joen ylitse. Ylitys gondolin kyydissä maksoi 0.45 e. Mahdollisuus olisi ollut kävellä silta: hissillä ylös ja kävellen yli mutta (pettymys) hinta 10e. 10 euroa siitä että kävelen sillalla 160metrin matkan, siinä haiskahtin pikkusen turistin rahastus.

Vanhakaupunki Casco Viejo
Rakastan  vanhoja kaupunkeja joten turha kai niitä on hehkuttaa. Kaunista arkkitehtuuria, kauniita aukioita pylväineen ja holvikaarineen. Vanhastakaupunkista löytyy myöskin Catedral de Santiago.
Lempipuuhaani vanhoissakaupungeissa on haahuilla pitkin katuja, pysähtyä paikalliseen vaateliikkeeseen, istahtaa terassille seurailemaan elämänmenoa.

Espanjalaisten suosima hampurilaisravintola nimeltään La Brasa Canalla, kannattaa käydä testaamassa. Me löysimme sen tripadvisorista. Ravintola on pieni ja  täynnä heti ovien auettua klo 20  (on auki myös lounasaikaan). Ruokalista on espanjankielinen, samoin henkilökunta mutta meillä kävi tuuri kun yksi työntekijä osasi hieman englantia.  Jos tykkäät hamppareista, suosittelen kokeilemaan.

Meidän tahti reissussa oli hidasta, johtuen kolarista. Lähdimme aamupäivästä liikkeelle ja palasimme iltapäivällä hotelliin jotta pääsin lepäämään muutamaksi tunniksi ja illalla kävimme vain syömässä. Bilbao oli kaikinpuolin näkemisen arvoinen ja voisin mennä uudelleenkin. Maaliskuussa ei ole turistihulinaa ja kaduilla/kujilla oli melko hiljaista.

Tämä  oli minun pieni matkakertomus Bilbaon reissusta mutta josko kaipaat syvällisempää tietoa kannattaa mennä London & beyond blogiin, Lena on viettänyt Bilbaossa muutaman kuukauden pätkiä. Tässä linkki:  https://www.rantapallo.fi/lena/tag/bilbao/